Muzyczna Wieża 2017

Na początku roku otrzymaliśmy od konińskiej Galerii CKiS „Wieża Ciśnień” nową składankę.  

Płytowy cykl „Wieża Ciśnień” powstał w 2010 roku, wtedy też ukazała się pierwsza część. Dopiero w 2015 roku doczekaliśmy się kontynuacji w postaci albumu „Wieża Ciśnień II” wydanego przez oficynę Zoharum. Tegoroczna kompilacja „1-2+3-4+…=1/4” to już trzecia część.  

Tak piszą wydawcy o kompilacji:

„Zbiór utworów na tej płycie jest dość nieoczywisty. Można powiedzieć, że nagrania dzieli strategia wykonawcza, „instrumentarium” i estetyka. Jednak łączy je wszystkie dość antyfundamentalistyczny sposób poszukiwań i najczęściej nieortodoksyjna postawa wobec kanonicznych wzorów muzycznych. Kompilacja jest wypadkową szeroko pojmowanych peryferiów dźwiękowych i stereotypów wyłamujących się z uznanych konwencji. Płyta jest także próbą wypracowywania dystansu do bezkompromisowości, jako jednego z dogmatów i najważniejszego elementu awangardowej mitologii. Interesowali mnie twórcy, którzy w duchu ponowoczesności, korzystając z „dźwięków niemuzycznych”, nie wyrzekają się swoich muzycznych korzeni. Chciałem aby, nagrania jednocześnie pokazywały, jak dźwięk może być ważnym elementem samoświadomości, łącznie z próbami uzyskania egzystencjalnej nagości, paradoksalnie wyrażonej słowami „muzyka jakiej świat nie widzi”.

Najkrótszym opisem tej wyobrażonej muzycznej wspólnoty jest XVIII-wieczne równanie Leonharda Euler’a. Szwajcarski matematyk i fizyk sam uznał je za paradoksalne, uważając je jednocześnie za wyraz nieskończoności. Podobnie jak traktować można hipersześcian pokazujący, że czas może być wymiarem fizycznym, czwartym wymiarem rzeczywistości. Tesserakt umownie stał się dla mnie pretekstem do subiektywnej „topologii muzyki”, która sprowadzona może zostać do drgania cząsteczek powietrza odbieranego przez zmysły. Tylko w takim razie, jak zauważa profesor fizyki Mirosław Kozłowski: skąd te ciarki, kiedy słuchasz Ody do radości?

Galeria CKiS „Wieża Ciśnień” w Koninie umownie jest przestrzenią integrującą dla twórców z tego albumu. Tym razem, w odróżnieniu do poprzednich wydawnictw kompilacja stanowi rodzaj mini-przewodnika awansem przedstawiającego muzykę twórców, których koncerty odbędą się w galerii” – tłumaczy Robert Brzęcki.

Płyta ma charakter promocyjny i można ją będzie otrzymać na koncertach w Galerii CKiS „Wieża Ciśnień”. Wydawnictwo nie jest przeznaczone do sprzedaży.

Lista utworów:

  1. „Night Talk 10”, Wojciech Jachna – trąbka, Ksawery Wójciński – kontrabas, nagrano 1–2 grudnia 2014 w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, nagrania/mix Jędrzej Podolak, mastering, Marcin Bociński, produkcja Maciej Karłowski, Fundacja Słuchaj, 2015
  2. „Herbarium”, Michał Zygmunt, muzyka: M. Zygmunt, M. Zygmunt – gitara, elektronika, https://acoustic.pl/
  3. „Soft”, Zbigniew Chojnacki, Z. Chojnacki – akordeon/live electronics, Home Recording, 2016
  4. „Herstory”, Artur Maćkowiak, utwór pochodzi w płyty „Before the angels play their trumpets”, Wet Music Records 2013, http://wetmusicrecords.bandcamp.com/
  5. „Sheshe”, Danka Milewska, utwór pochodzi z płyty „Sonoformy”, Wet Music Records 2015, http://wetmusicrecords.bandcamp.com/
  6. „Prastulka”, Danka Milewska, utwór pochodzi z płyty „Sonoformy”, Wet Music Records 2015, http://wetmusicrecords.bandcamp.com/
  7. „Dast beneh bar delam”, Malerai Bargh Goodarzi, Dagna Sadkowska – skrzypce, Michał Górczyński –klarnet, saksofon tenorowy, Robert Jędrzejewski – wiolonczela, Awa Bargh – wokal, utwór pochodzi z płyty „Zin do hezaran…”, Fortune 2016, www.for-tune.pl
  8. „Ptaki”, Michał Zygmunt, muzyka: M. Zygmunt, M. Zygmunt – gitara, elektronika, https://acoustic.pl/
  9. „Part 1”, Backspace Feat. Marcin Albert Steczkowski, Z.Chojnacki – akordeon/live electronics, Ł. Czekała – skrzypce/ live electronics, feat. M. A. Steczkowski – trąbka/fx, live at Pracownia: duży pokój, 2015, www.backspaceduo.pl
  10. „Alex, No exit!”, Marek Kądziela – gitara, Ksawery Wójciński – kontrabas, mix Kamil Łazikowski, 2016, www.marekkadziela.com
  11. „Sad eyes”, Radek Wośko Atlantic Quartet feat. Gilad Hekselman, muzyka: R. Wośko, Radek Wośko – perkusja, Gilad Hekselman – gitara, Søren Gemmer – fortepian, Mariusz Praśniewski – bas, live at Ciągoty i tęsknoty Łódź, 29.10.2016
  12. „Sześcian”, Wójcińscy Trio, Szymon Wójciński – fortepian, Maurycy Wójciński – trąbka, Ksawery Wójciński – kontrabas, live at Szkoła Muzyczna w Koninie, 2015
  13. „Resztki rozumu”, Bartek Pieszka Quartet, muzyka: B. Pieszka, Bartek Pieszka – wibrafon, Nikola Kołodziejczyk – fortepian, Maciej Szczyciński – kontrabas, Sebastian Kuchczyński – perkusja, nagranie pochodzi z płyty Bartek Pieszka Quartet – „Slow Motion”, realizacja nagrań: Marek Wojnarowski, Lech Pukas, mix i mastering: Marek Wojnarowski, SJ Records 2014, www.bartekpieszka.pl
  14. „For You 3”, Konrad Kucz, 2016

 

Strona Galerii CKiS „Wieża Ciśnień”: www.ckis.konin.pl

Strona Facebook: www.facebook.com/ckis.konin

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑

%d blogerów lubi to: