DE ARTE RESPIRANDI – dawne traktaty medyczne & nowa muzyka na flet barokowy

„Było sobie życie” w wersji barokowej ze współczesną myślą instrumentalną.     

Ciekawe, co by powiedział Albert Barillé (twórca serialu animowanego z lat 80.) o zestawieniu jego naukowego filmu z pracami Apolinarego Wieczorkowicza (1661-1728)? Na osiągnięcia tego drugiego powołuje się Maja Miro-Wiśniewska – traversistka, autorka projektów multimedialnych z udziałem instrumentów historycznych, spiritus movens wydarzeń kulturalnych, twórca muzyki teatralnej i filmowej, nauczyciel. Artystka specjalizuje się w grze na poprzecznych fletach historycznych – renesansowym, barokowym, wczesnych systemach klapowych – zarówno w kontekście muzyki dawnej, jak i muzyki współczesnej oraz improwizowanej. Ukończyłam studia w zakresie gry na fletach historycznych w Krakowie i Amsterdamie, a także psychologię stosowaną i muzykoterapię.

Od wielu lat Miro-Wiśniewska wykonuję także muzykę na żywo do filmów niemych, obecnie głównie w ramach działalności duetu Maja Miro | Maria Ka – formacji zajmującej się muzyką improwizowaną z elementami przetworzeń elektronicznych. Drugim ważnym duetem jest dla mnie współpraca z Marcinem Marcem, w ramach której tworzę muzykę do spektakli lalkowych Teatru Barnaby.

W 2011 roku w Gdańsku wraz z Danutą Zawadą i Małgorzatą Skotnicką założyła Fundację Silva Rerum, którą współprowadzi do dziś. Dzięki działalności Fundacji możliwe stało się urzeczywistnienie dwóch dużych projektów: festiwalu Cappella Angelica Muzyka Aniołów Mariackich oraz cyklu edukacyjnego Mała Szkoła Dawnej Sztuki.

Osią nowego projektu Miro-Wiśniewskiej, zatytułowanego „De Arte Respirandi – dawne traktaty medyczne & nowa muzyka na flet barokowy”, jest doskonalenie sztuki oddychania. Maja przyznaje, że w sztuce interesuje ją ciało i cisza, o czym piszę w następujący sposób: „Sama idea używania ciała do nadawania kształtu powietrzu otwiera wyobraźnię i przenosi w inne rejony rozumienie dźwięku”.      

Na „De Arte Respirandi” Miro-Wiśniewska i jej przyjaciele interpretują muzykę współczesną autorstwa takich kompozytorów jak Murray Barsky, Miranda Driessen, Katarzyna Szwed, Maciej Jabłoński, Allison Cameron i Merijn Bisschops, nadając całości charakter metafizycznej retrospekcji: odwołanie się zarówno do tekstów Apolinarego Wieczorkowicza (1661-1728) – „Compendium medicum auctum. To iest krótkie zebranie y opisanie chorób, ich różności, przyczyn, znaków sposobów do leczenia” (1789), jak i współczesnego patrzenia na sztukę, stąd w wielu utworach pojawiła się elektronika. Fragmenty prac Wieczorkowicza czyta Katarzyna Michałkiewicz.

Muzycy odpowiedzialni za przygotowanie „De Arte Respirandi”, czyli Maja Miro-Wiśniewska, Elin Olstorpe, Dominika Staszkiewicz (traverso), Katarzyna Z. Michalska (głos, Teatr Wybrzeże), Danuta Zawada (skrzypce barokowe), Karolina Koślacz (viola da gamba) i Maksym Zajączkiewicz (klawesyn), prowadzą słuchacza nienachlaną ekspresją oraz ekwilibrystyczną artykulacją w głąb zawieszonych dźwięków w nieokreślonej czasoprzestrzeni. W moim odczuciu najlepszym tego przykładem jest nagranie Allison Cameron – „Gibbous Moon” (1991) na traverso, skrzypce barokowe, violę da gamba i klawesyn. I nie wiedzieć czemu, ale brzmienie skrzypiec barokowych w tym zacnym fragmencie skojarzyło mi się z norweskimi skrzypcami hardingfele. Głęboka, okalająca i nader osobista muzyka rozmasowująca myśli.

2017 | wood and mood 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Create a website or blog at WordPress.com Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: